Mahfi Eğilmez adını net koydu: KKM faciası

Kur Korumalı Mevduat (KKM) uygulamasının sona erdirilmesinin ardından ekonomist Mahfi Eğilmez, sistemin yarattığı büyük zararları ve devam eden etkilerini değerlendirdi. Eğilmez, KKM’nin sadece sona erdirilmesinin yeterli olmadığını belirterek, bu sistemin yerini şimdi de carry trade riskinin aldığını vurguladı.

“60 MİLYAR DOLARLIK KKM ZARARI TARİHE GEÇTİ”

Eğilmez, “KKM Faciası” başlıklı yazısında, yaklaşık 3 yıl 8 ay süren ve ekonomide irrasyonelliğin sembolü haline gelen uygulamanın, 60 milyar dolar civarında zararla sona erdiğini dile getirdi. Uygulamanın sadece devlet hazinesini değil, toplumun tamamını ekonomik anlamda etkilediğini ifade etti.

“KAZIN AYAĞI ÖYLE DEĞİL: ŞİMDİ DE CARRY TRADE”

KKM uygulamasının sona ermiş olmasının zararın da sona erdiği anlamına gelmediğine dikkat çeken Eğilmez, “Şimdi de KKM’yi sonlandırmak için carry trade kapısı açıldı” diyerek, yüksek faiz ortamının sıcak para akışını teşvik ederek yeni riskler doğurduğunu kaydetti.

KKM’YE GİDEN SÜREÇ NASIL BAŞLADI?

Eğilmez, 2021 yılında Merkez Bankası’nın yüksek enflasyona rağmen faiz indirmeye başlamasıyla döviz kurundaki artışın kontrol edilemez hale geldiğini, ardından çözüm olarak KKM sisteminin devreye sokulduğunu anımsatarak şunları söyledi:

“Politika faizi de enflasyon da yüzde 19 seviyesindeyken, faiz indirimi kararıyla başlayan irrasyonel süreç, kurdaki ani artışlarla sonuçlandı. Faiz sebep, enflasyon sonuç söyleminden geri adım atılmadığı için Merkez Bankası hatalı politikada ısrar etti. Bu ortamda KKM devreye alındı.”

Eğilmez, KKM sisteminin hem döviz hem TL mevduatlara uygulanarak kur farkı ve faiz garantisi sağladığını, bu yükün başta Hazine, sonrasında ise tamamen Merkez Bankası tarafından karşılandığını anlattı.

“KKM ZARARLARI TOPLUMU HER YÖNDEN ETKİLEDİ”

Mahfi Eğilmez, KKM’nin yalnızca Merkez Bankası’nın bilançosunu değil, ekonomik güveni ve toplumun alım gücünü de olumsuz etkilediğini belirtti:

Eğilmez’in paylaştığı verilere göre 2022’de 72 milyar TL kâr eden Merkez Bankası, 2023’te 818,2 milyar TL, 2024’te ise 700,4 milyar TL zarar açıkladı.

Bu kayıpların en büyük nedeninin KKM olduğunu vurgulayan Eğilmez, bu zararın bütçe dengesizliğine ve kamu maliyesine doğrudan etkisi olduğunu ifade etti.

“YANLIŞLARDAN DERS ALINMADI”

Eğilmez, KKM’nin sonlandırılmasının doğru bir adım olduğunu ancak aynı zihniyetin devam ettiğini vurgulayarak şu uyarıda bulundu:

“Babam hep derdi: ‘Bir şey yanlış gidiyorsa önce kendine bak.’ Ekonomi yönetimi hatalı politikalarını geri almak yerine daha da yanlış bir yola girerek KKM’yi uygulamaya koydu. Şimdi kaldırıldı ama benzer hataları yapma alışkanlığını geride bırakabildik mi, işte onu bilmiyoruz.”

SONUÇ: KKM BİTTİ, TAHRİBATI SÜRÜYOR

Türkiye ekonomisinde 60 milyar dolarlık bir zararla sona eren KKM sistemi, iktidarın seçimde san simidi olmuştu.

Related Posts

Kemal Akıt Hayatını Kaybetti

GTSO’nun eski başkanı Kemal Akıt, 83 yaşında vefat etti. Cenazesi bugün defnedilecek.

İslam Memiş çok büyük olacak diyerek açıkladı. Hazır olun diyerek büyük tüyoyu verdi

ABD Merkez Bankası (Fed) Başkanı Jerome Powell’ın Jackson Hole toplantısındaki konuşması, küresel piyasalarda yankı uyandırdı. Powell’ın faiz indirimi sinyali vermesiyle altın fiyatları adeta uçuşa geçti. Ons altın, yüzde 1,41’lik yükselişle 3.371 …

Zonguldak’ta kömür sahası ihaleye çıktı

Zonguldak’ta bulunan taş kömürü sahası, Türkiye Taşkömürü Kurumu (TTK) tarafından rödovans karşılığında 15 yıllığına işletmeye açılacak. Konuyla ilgili ihale ilanı, Resmi Gazete’nin bugünkü sayısında yayımlandı. TTK Genel Müdürlüğü tarafından yapılan …

Balıkesir’de Araç Sayısı 671 Bin 58’e Ulaştı

Temmuz ayında Balıkesir’de trafiğe kayıtlı araç sayısı 671 bin 58’e yükseldi. Türkiye’de 257 bin 471 araç kaydedildi.

Hopa Sundura Deresi taşkın kontrol projesinde çalışmalar hızla ilerliyor

Nurbay USTA – ARTVİN / YENİÇAĞ İklim değişikliğiyle birlikte artan düzensiz yağışların mevcut dere yataklarını yetersiz hale getirdiğini belirten DSİ yetkilileri, özellikle yerleşim yerlerindeki taşkın kontrol duvarlarının güçlendirilmesinin büyük …

Servis ücretlerine okkalı zam talebi!

İstanbul Umum Servis Aracı İşletmecileri Esnaf Odası, okul servisleri için %50, personel servisleri için %100 zam talebinde bulundu. Yeni yönetmelikle ücret belirleme yetkisi belediyelere devredilirken, servis araçlarında kamera ve sürücü belgesi …

vozol puff